tisdag 5 juni 2012

Teknikträning

Frankie's Ten Stitch visade sig vara utmärkt att träna teknik att sticka ihop och sticka hörn. Det har blivit klart bättre efterhand!

Jag har testat olika sätt att sticka ihop. Först (nederst i bilden) plockade jag upp en maska mellan "knutorna" som bildas när man lyfter första maskan på varje varv. Det blev klumpigt. Så började jag plocka upp i själva knutan istället, och det blev genast bättre. 

Jag kom också fram till att det blev bäst att lyfta sista maskan, plocka upp en och sen vända innan jag stickade ihop den upplockade och den lyfta maskan.



På framsidan syns det lite skillnad, men inte så mycket som på baksidan. Eftersom jag tänkte att detta ska bli sittdyna så är ju även baksidan lite väsentlig.



Tekniken var så rolig så jag fortsatte med fler restgarner. Fast jag stickade 15 maskor istället för 10 för att få lite större rutor. Här har jag inte stickat hörn, utan istället lagt upp nya maskor när jag stickat raden klar. Båda ska in i tvättmaskinen och filtas när de är klara.



Till den rutiga sittdynan har jag använt Kauni i obestämd vinröd färg och Aade Lõng i grönt-gult. Hoppas det inte krymper olika i tvätten!!

Inga kommentarer: